Menoa hiihtoladulla

Perjantaiaamuna isä herätti minut, ja katsottiin kuulolaite, jota ei voinut pitää vasemmassa korvassa.
Se painoi korvaa, joka oli nyt märkänä. Piti odottaa iltapäivään, et asia selviää.

Oli aurinkoinen sää. Lähdettiin hiihtämään. Käveltiin jonkun matkaa, että päästiin latupaikoille. Ladut oli hyvässä kunnossa. Isä meni edellä.

Mäet laskettiin toinen suksi ladulla ja toinen ulkona, koska oli jyrkät laskut ja vauhti ei saisi mennä liian lujaa. Yksi jyrkkä mäki ja ne kohdat, joissa ei ollut latua, piti mennä auraamalla. Kaaduin muutamia kertoja. Tasapaino horjahti ja sukset luisuivat liukkaalla ladulla. Pääsin hyvin ylös.

16 km hiihtolenkin jälkeen oli väsynyt ja uupunut olo. Hiihtäminen tuntui raskaalta, vaikka pidettiin välillä juomataukoja. En ole käynyt tänä talvena hiihtämässä. Saunassa käynti ennen ruokailua piristi oloa.

Korvatulehdus

Hiihtämisen jälkeen seurueen lääkäri tutki korvani. Hän totesi, et vasemmassa korvassa on tulehdus. Apteekit ovat kiinni pyhänä, niin saan lääkkeet sen takia vasta lauantaina. Onneksi on lomaviikko, eikä ole uintitreenejä.

Lauantaina lähdin isän kanssa Ivalon apteekkiin hakemaan reseptilääkkeen. Seurueen lääkäri soitti sinne ennakolta. Minulla on viikon antibioottikuuri. Sain ekat tipat korvaani.

Illalla mentiin hiihtämään isän kanssa, et saa nukuttua paremmin ja tulee taas pirteämpi olo. Sää oli puolipilvinen. Auringonlasku värjäsi taivaanrannan punaiseksi ja maisemat olivat talviset. Ladut oli hyvät hiihtää.

Hiihdettiin kaksi eri lenkkiä. Ehdin hiihtää ensimmäisen reitin 4,7 km ja toista reittiä 6,7 kilometriä. Sitten, ennen yhtä laskua, kuului joku ääni. Toisen suksen side aiheutti sen. Yritin hiihtää varovasti, kun oli pakko jatkaa matkaa. Mutta side ei kestänyt. Kaaduin laskun päätteeksi ladun sivuun. Side irtosi kaatuessani ja osa siitä jäi monoon kiinni. Isä auttoi ylös.

Loppumatka soveltaen

Isä otti suksen, jossa oli rikkinäinen side ja minä ehjän. Isä soitti porukalle, et meillä oli ongelmia suksien kanssa, ja pyysi kyytiä. Harmitti, kun lenkki jäi kesken.

Ladun vieressä pystyi kävelemään. Minun piti kävellä ja juosta loppumatka Hirvispurtille, josta meidät haettiin. Kokeilin välillä myös yhdellä suksella hiihtoa. Se olikin haastavaa. Piti tasapainoilla, kun toista jalkaa piti nostaa ilmaan ja mennä vähän kuin potkukelkalla.

Perillä pääsin lämpimään saunaan. Se teki hyvää. Illalla pelattiin vielä viiden hengen porukalla pelikorteilla viittäsataa. Hävisin sen. Mutta oli ihan kiva lomapäivä, vaikka kaikenlaista sattuikin.

Sunnuntaina nukuin pitkään aamulla. Minä lepäsin, kun muut hiihtivät. Minulla ei ollu välineitä, millä hiihtää, kun side meni rikki. Yritetään saada sukset huoltoon, mutta pyhänä ei onnistunut. Lauantainen kaatuminen aiheutti lihaskivun oikeaan käsivarteen ja jalkaan. Taisi tulla mustelmat.

Tein itselleni aamupalaa ja keitin kahvit. Yritin tehdä sanahakua ja etsiä hankalia sanoja. Ei onnistunut. Aloin sit tekemään pantaa. Hävinneen pannan tilalle pitäis neuloa uusi panta. Mutta pannan teko epäonnistui, ja päätinkin aloittaa kaulahuivin neulomisella.

Muut tulivat hiihtämässä ja lähdin isän kanssa kauppaan. Juoksin sieltä takaisin mökille. Teki hyvää päästä ulkoilemaan. Olin ekaa kertaa tänä vuonna juoksemassa. Ei ollut liukasta, vaan oli pehmeää lunta ja sulia kohtia.