Ilmassa on joulun tuntua

Elämä ei ole pelkkää treenausta. SM-kisojen lisäksi joulu tekee tuloaan. Joulukortit ja -lahjat ovat jo mielessä. Pikkujoulu ja joulutori loivat joulutunnelmaa. Joulupiparien ja -torttujen leipominen toi jouluisen tuoksun.

Valopallo joulutorilla
Torstai oli lepopäivä

Herätyskello soi kello 6. Heräsin reippaasti herätyskellon soidessa ja tein aamutoimet. Söin aamupalan vasta työpaikalla ennen työtehtävien alkua.

Työpäivän jälkeen vein äidille vara-avaimen takaisin. Kävelin Takojankadulle naistenryhmän pikkujouluihin. Pikkujouluissa oli jouluista, kuunneltiin joulumusaa. Näin kavereita. Syötiin herkkuja, juteltiin ja pelattiin joulubingoa. Se oli mukavaa. Joulun jälkeen siirryn luontoryhmästä naistenryhmään. En ehdi enää luontoryhmään, kun minulla on silloin työvuoro.

Illalla tein lohkoperunoita, paistoin lihat sekä wokkivihannekset ja siivosin keittiötä. Ruoka maistui herkulliselta. Sen jälkeen venyttelin vähän ja olin äidin kanssa videopuhelussa. Harjoittelin hetken rintauinnin potkuja.

Perjantaina kävelin Kalevan uimahallille jo aamupalan jälkeen. Ehdin hyvin uimaan. Harjoittelin taas rintauinnin potkuja, ja uin leirin treeniä. Treenaan kisoja varten ja yritän vähän nostaa kuntoa. Uin yhteensä 2025 metriä

Kotikäynti oli poikkeuksellisesti iltapäivästä. Ohjaaja ei päässyt aamulla autolla, joten sovittiin käynti iltapäiväksi. Omassa pihassa ei ole pahvinkeräysastiaa. Siksi vein ohjaajan kanssa pahvit Prismalle pahvinkeräykseen. Sitten ajettiin Pyynikin näköalatornille kahville. Katseltiin talvisia maisemia ja juteltiin. Ohjaaja heitti minut kotiin. Vuorossa oli toinen rauhallinen ilta.

Lauantaina olin ajoissa Tatu:n uintitreeneissä ja ehdin uida 200 alkuverraa. Treeneissä harjoiteltiin kisalajit ja starttihypyt. Uimme kiihdyttäen 100 metriset selkä ja vapari sekä piikkeinä rinta ja vapari. Treenit oli kovat. Uitua tuli 825 metriä.

Treenien jälkeen oli kiire kotiin, sillä saisin vieraita. Napasin kahvin mukaan kahviosta. Kotipihaan päästyäni hain postin. Veljeni ja hänen tyttöystävänsä tulivat juuri samaan aikaan pihaan. Kello oli jo paljon. Meillä oli nälkä, ja mulla oli perjantailta ruoka valmiina.

Syönnin jälkeen laitoin uintikamat kuivumaan. Sen jälkeen lähdettiin keskustaan joulutoria kiertämään. Joulutori oli ihan jouluisen tuntuinen: siellä oli jouluvalot, koristeet, herkut ja musiikkia. Tykkäsin joulukoristeista. Mukavinta oli vaan katsella mitä joulutorilla myytiin. Torilla juotiin glögit ja syötiin munkit.

Samalla reissulla ostin uuden kuramaton, ja käytiin pelikaupassa. Ostin jo yhden lahjan. Myöhemmin kierrettiin muumivalogallerian reitti. Se oli ihan mukava. Oli ihana nähdä se pimeällä, kun tuli valogalleria teokset paremmin näkyviin. Osa nähtiin ja osaa ei löytynyt. Lumihevosen kuva oli paras, minkä näin.

Illalla tehtiin pipareita, joista osa koristeltiin. Niistä tuli syötävän hyviä. Se oli alkuleipomista joulua kohti.
Katsottiin myös piirretty Disney-leffa Kaunotar ja hirviö. Se oli lyhyt ja mukava elokuva. Päästiin ajoissa nukkumaan. Laitettiin vieraille pedit vuodesohvalle.

Sunnuntaina kävelin kivassa pakkassäässä Kalevan uintikeskukselle uimaan kevyet omatoimiset. Uin 1125 metriä. Treenin tavoitteena oli käydä läpi SM-kisalajit verravauhdilla. Se auttaa keskittymään lajeihin ja omaan suoritukseen. Kisoissa ei saa ajatella mitään muuta. Vain sitä, että tekee parhaansa.

Kotona tuli ruuan tuoksu vastaan. Vieraat tekivät japanilaista burritoa riisin kanssa. Ruoka maistui hyvältä. Levättiin ja siivottiin. Sitten lähdettiin kiertelemään kaupoille. Kaupassa ostin erehdyksessä postimerkkejä. En ajatellut ja tulin katumapäälle. Olisin ostanut liikaa. En tiennyt montako postikorttia teen, ja päätin, että ensin tehdään ne kortit, sitten ostetaan joulupostimerkit. Onneksi veljeni kanssa asia selvisi, ja saan rahat takaisin. Ne siirtyvät myöhemmin tilille.

Käytiin vielä Linkosuossa kahvilla. Sitten saatoin nuorenparin matkahuollolle ja lähdin itse odottamaan bussia. Pääsin turvallisesti kotiin. Otin lauantaina taikinapaketin jääkaappiin, tein niistä nyt joulutortut.